5 Resepi Peria Katak Paling Sedap – Alternatif Untuk Penyakit Kencing Manis

Peria Katak boleh sembuhkan penyakit kencing manis? Ish, biar betul? Pahit yang amat tu. Saya sanggup tak makan sayur kalau tengok peria katak je sayur yang ada tau.hehe. Tapi bila dah masuk 30an ni saya dah semakin mementingkan kesihatan. So, sayur-sayur yang berkhasiat semua saya makan kecuali petai dan jering.hee~

Resepi Peria Katak Sedap - Alternatif Untuk Penyakit Kencing Manis

Mak saya memang suka makan sayur. Sebut je sayur apa semua dia makan. Dan peria katak ni memang salah satu lauk yang boleh dikatakan selalu jugaklah mak saya masak. Selalunya mak saya suka tumis dengan telur. Kitorang adik beradik memang tak makan la. so, tengok je la.hehe

Saya sendiri pun try balik makan peria bila dah kerja. Itupun sebab tengok sorang kawan ofis saya yang selalu sangat makan peria. Tapi peria yang dia makan tu peria besar la. Apa tah nama peria tu, saya pun tak tau.

Bila dah selalu nampak kawan tu makan sedap je, saya pun tanya la “tak pahit ke peria tu?”. tapi dia jawab ” mana ada pahit, sedap je”. So, saya pun beranikan diri untuk try makan. Rupanya tipah tertipu.Dah nama pun peria, memang la pahit.hahaha

Tapi pandangan saya berubah bila terbaca tentang khasiat peria katak. Bermula daripada terbaca tu saya mula jinak-jinakkan diri untuk makan sikit-sikit. Sekali suap cubit sikit je. Lepas tu cepat-cepat makan nasi dan lauk sebab nak hilangkan rasa pahit peria tu.hihi

Meh baca sikit tentang khasiat peria katak:

Khasiat Peria Katak Untuk Pesakit Kencing Manis

Peria katak dikatakan dapat membekalkan insulin yang diperlukan oleh badan. Pesakit kencing manis selalunya mengalami masalah kegagalan menghasilan insulin sendiri. Sebab itu sumber insulin daripada luar sangat-sangat diperlukan.

Sebahagian besar pesakit kencing manis memilih ‘suntikan insulin’, tapi ramai yang tak nak sebab ragu-ragu dengan sumber insulin tersebut. Ada yang mengatakan bahawa suntikan insulin tu dihasilkan daripada bab*. Sebab tu ramai yang memilih peria katak sebagai sumber insulin mereka.

 

So, dalam entri ni saya nak sharekan resepi peria katak popular yang selalu orang makan

 

1.Peria Katak goreng Rangup – Ni la resepi peria katak tersedap di abad ini.

Bahan-bahaan nya;-
4 biji Peria katak, 3 sudu besar tepung gandum, 1 sudu besar tepung beras, 1 sudu besar rempah kari daging, 1/2 sudu kecil serbuk kulit kayu manis, 1/2 sudu kecil serbuk jintan manis dan jintan putih, 1/2 sudu garam, air dan minyak untuk menggoreng.

Cara nak masak:-

Hiris peria halus-halus, cuci dan toskan. Pastu masukkan semua bahan, gaul dan sedia untuk digoreng. Api jangan besar sangat ye, nanti dalam tak kering. menu ni sedap kalau garing-garing.hihi

 

2. Peria Katak Tumis Telur – Ni pun sedap tapi yang goreng tu yang paling sedap. Cara nak masak. Hiris peria(jangan halus sangat ye) lepas tu tumis bawang merah dan bawang putih, masukkan garam,gula dan serbuk kunyit sikit, pastu pecahkan telur dan siap untuk dihidang 🙂

 

3. Peria Katak Masak Lemak Udang – Ni sama je macam masak lemak udang. Cuma tambah sayur peria je

 

4. Peria Rebus –  resepi peria ni lagi la senang. Rebus je lepas tu dah boleh cicah sambal belacan. Tapi saya lurang suka coz terasa kepahitannya.hehe

 

5. Peria Masak Taucu –  Ni pun sedap jugak. Masak je taucu ikan macam biasa lepas tu gantikan petai atau timun tu dengan peria. Memang sedaappp tau!

 

Orang tua-tua cakap pahit peria ni boleh dihilangkan tau. Nak tau caranya? Meh cekidaut!

 

Cara Hilangkan Pahit Peria

Mak saya ajar, hiris peria, cuci dah gaulkan dengan sedikit garam. Nanti sebelum nak masak bilas la balik. Petua lain yang saya pernah baca ialah hiris, lepas tu rendam dengan air sejuk selama 30 minit dan dah boleh masak macam biasa.

 

Cuma isunya ialah cara mencuci lepas dipotong boleh menghilangkan zat dan nutrisi pada peria katak tersebut. Lagi satu, bila sayur dimasaka terlalu layu (macam peria goreng tu), habis la khasiatnya. Tinggal la serat sayur tu je. huhu

 

Sebab tu ada pendapat yang cadangkan supaya peria katak dibuat jus je. Kalau nak bagi rasa sedap sikit boleh campur dengan epal hijau. Baru la rasa masam-masam pahit sikit. Cuma pastikan korang cuci peria tu bersih-bersih supaya takde racun serangga dah ye. Kalau nak selamat guna la Basic H Shaklee 🙂

 

Kalau dulu saya memang takkan makan sayur peria ni. Tapi sekarang bila dah tau risiko penyakit kencing manis, kugagahkan jua. Yang kelakarnya sekarang ni peria dah jadi sayur favourite pulak. Pantang ke kedai mesti cari sayur peria goreng tu.hehe

 

Sebanarnya 2 tahun lepas mak saya disahkan ada penyakit kencing manis. Cuma dah setahun bacaan gula dalam darah mak saya dah normal. Nenek saya pulak memang dah lama ada masalah kencing manis. So, saya pun memang sangat-sangat berisiko untuk dapat masalah yang sama jugak la.huhu

 

Lagi menakutkan sebab saya ni peminat tegar makanan dan minuman manis-manis. Kalau manis-manis buah tu memang saya akan komplen la. Tapi sekarang Alhamdulillah dah semakin menjaga pemakanan walaupun kadang-kadang kalah jugak bila nampak pastri yang sedap-sedap tu.hahaha

 

Berita baiknya saya dah jumpa alternatif untuk masalah penyakit kencing manis. Ni la rahsia gula dalam darah mak saya boleh kembali normal tau. Produk alternatif yang saya maksudkan tu bukanlah peria katak. Peria katak cuma bantu bekalkan insulin je. So, masalah pankreas yang rosak tu tak dapat dipulihkan.

 

Produk yang saya maksudkan ni sangat istimewa sebab ia boleh bantu pulihkan balik pankreas (organ yang hasilkan insulin) yang rosak dan kembali berfungsi seperti sediakala.

 

Nama Produk Alternatif Untuk Pesakit Kencing Manis ialah Vivix 

Resveratrol dalam Vivix telah terbukti dapat memulihkan sel-sel badan yang rosak termasuklah sel-sel dibahagian pankreas. Resveratrol bantu membantu memperbaiki organ-orang yang rosak disebabkan masalah penyakit kencing manis.

 

Bila pankreas dah kembali pulih so, secara automatik badan dah boleh hasilkan insulin semula. Sebab tu la ramai pesakit kencing manis dan pesakit buah pinggang bocor berjaya kembali pulih selepas mengamalkan Vivix Shaklee sekurang-kurangnya 4 bulan.

 

Ada yang tanya ” kenapa minimum 4 bulan ye?”. Sebabnya sel-sel baru badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 120 hari untuk dihasilkan. So, alang-alang nak amik Vivix tu kena la make sure atleast 4 bulan ye 🙂

 

Khasiat Resveratrol Dalam Vivix Untuk Pesakit Kencing Manis

Macam yang saya kongsikan tadi, peria katak memang berkhasiat untuk pesakit kencing manis. Cuma ia tak dapat membantu memulihkan organ-organ yang dah rosak disebabkan oleh gula yang terlalu tinggi dalam darah. Resveratrol dalam Vivix Shaklee pulak lagi best sebab ia dapat membantu memulihkan organ-organ yang rosak supaya kembali berfungsi seperti sediakala.

 

So, korang rasa yang mana yang lagi bagus? Peria katak ke Vivix?

 

Cari Agen Shaklee Di Area Anda? -->Pengedar Shaklee Seluruh Malaysia



Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee? --> Daftar Ahli Shaklee 2017



Cari Agen Vivix Shaklee Di Area Anda? -->Pengedar Vivix Shaklee Seluruh Malaysia



Nak Beli Produk Shaklee Terus Dari Shaklee HQ? --> Cara Beli Shaklee Online





___________________________

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *