7 Cara Pulih Diabetis / Kencing Manis Secara Semulajadi Dan Selamat

Nak tau Cara pulih diabetis / kencing manis secara semulajadi dan selamat. Okay, Insyaa Allah dalam entri ni saya akan sharekan cara yang betul untuk ‘reverse’ balik diabetis / kencing manis tu.

 

Cara Pulihkan Diabetis / Kencing Manis SecaraSemulajadi & Selamat

 

Kenapa? Tak percaya ke yang Diabetis boleh di ‘reverse’?

 

Betul tau, masa class Diabetis sebelum ni, Dr Haresh ada sharekan caranya.

 

Nak tau macam mana cara pulihkan diabetis / kencing manis?

 

Jom saya kongsikan šŸ™‚

 

7 Cara Pulih Diabetis / Kencing Manis Secara Semulajadi Dan Selamat

1. Kawal masalah Insulin

Diabetis / Kencing manis berlaku bila badanĀ mengalami insulin resistance. Maksudnya badan dah tak sensitif pada insulin. Walaupun insulin ada tapi badanĀ takĀ dapatĀ nak gunakan dengan betul(tugas insulin ialah tukarkan gula kepada tenaga).

So, cara yang terbaik ialah kurangkan pengambilan gula, bijiran & karbohidrat yang diproses. Banyakkan sumber protein dan lemak sihat.(contoh Protein yang bagus ialah ESP Shaklee. Lemak sihat pula boleh dapat daripada Omega Guard Shaklee.

 

2. Pastikan Nisbah Lemak Omega 6 & Omega 3 Seimbang

Lemak Omega 6 yang berlebihan juga boleh menyebabkan diabetis. Nisbah yang terbaik ialah 1:1. Masalahnya ramai orang yang mempunyai kadar Omega 6 yang terlalu tinggi. Untuk pulihkan diabetis / kencing manis, tingkatkan pengambilan lemak sihat Omega 3 supaya nisbah Omega 6Ā : Omega 3 seimbang.

 

Banyakkan makan ikan yang membekalkan Omega 3Ā seperti ikan salmon dan sardin. Tapi hati-hati kerana ikan ini juga mengandungi bahan kimia berbahaya kerana hidup di laut dalam(laut kita dah tercemar). Nak dapatkan sumber Omega 3 yang terbaik dan selamat? Pilih je Omega Guard Shaklee – The World’s Finest Fish Oil

 

3.Pelihara Kesihatan UsusĀ 

Pemakanan yang tidak sihat, pengambilan antibiotik dan toksin boleh membunuh bakteria sihat dalam usus.

Tingkatkan pengambilan makanan yang tinggi probiotik. Contohnya AcaciaĀ Gum, Bawang Putih, Leeks etc.

 

4. Bersenam

Senaman dapat membantu meningkatkan keupayaan otot untuk menggunakan insulin. Jika diamalkan berterusan ia juga dikatakan dapat membantu mengurangkan masalah ‘insulin resistance’.

Senaman yang disarankan untuk pulihkan diabetis secara semualajadi ialah senaman High Intensity.

Cara Pulihkan Diabetis Secara Semulajadi dan Selamat

Klik gambar untuk tengok Contoh Senaman High Intensity

 

 

5. Dapatkan Berat Badan Ideal

Obesiti dan Diabetis memang sangat berkait rapat. Majoriti orang yang mengalami masalah obesiti menghidap diabetis.

So, mulakan plan anda untuk turunkan berat badan berlebihan hari ni juga.

 

6.Elakkan Stress

Stress mengundang pelbagai penyakit. Salah satunya ialah Diabetis / kencing manis. Stress akan menyebabkan badan menghasilkan hormon Cortisol secara berlebihan(hormon tidak seimbang).

Hormon ini akan meningkatkan gula di dalam salur darah. Masalahnya, penghidap diabetis selalunya ada masalah ‘Insulin Resistance’. So, gula tersebut tidak dapat ditukar kepada tenaga.

Antara punca stress ialah kurang tidur/rehat, gangguan emosi, dan diet yang tidak seimbang.

Cara Pulihkan Diabetis semulajadi ialah dapatkan tidur dan rehat yang mencukupi & kurangkan stress. Ini akanĀ mengurangkan penghasilan hormon stress yang berlebihan.

 

7. Pengambilan Supplement

Pengambilan supplementĀ sangat penting untuk pesakit diabetis. Penghidap diabetis selalunya akan mengalami masalah penyerapan nutrisi kerana banyak organ yang rosak dan gagal menjalankan fungsi yang sepatutnya.

Pengambilan supplement yang berkualiti dan mudah diserap oleh badan Insyaa Allah dapat membantu mengatasi masalah tersebut.

Ada yang kata pengambilan Peria KatakĀ sebagai alternatif untuk ganti insulin sebab pesakit diabetis tak boleh hasilkan insulin(sampai terpaksa bergantung dengan Injection Insulin). Nak masak peria katak? Boleh tengok resepi masakah peria katak kat sini >> 5 Resepi Peria Katak Paling Sedap <<

Tapi ada supplement yangĀ lagi best daripada Peria Katak tau.

Nama supplement tuĀ Resveratrol. Nak baca lagi tentang Resveratrol? Jom baca kat sini >> Resveratrol Bantu Kawal Gula Dalam Darah <<

 

Sekian dulu sharing hari ni. Kalau berminat nak dapat produk shaklee boleh hubungi hotline kami 012-346 1698 ye.

Cari Agen Shaklee Di Area Anda? -->Pengedar Shaklee Seluruh Malaysia



Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee? --> Daftar Ahli Shaklee 2017



Cari Agen Vivix Shaklee Di Area Anda? -->Pengedar Vivix Shaklee Seluruh Malaysia



Nak Beli Produk Shaklee Terus Dari Shaklee HQ? --> Cara Beli Shaklee Online





___________________________

Leave a Reply